úterý 15. ledna 2013

Ženšenové experimentování

Že je  ženšen prospěšný pro lidské tělo, to je všeobecně známé. Využívají toho i firmy, které vyrábějí různé léčivé čaje a jiné zdraví posilující prostředky, takže ho do svých produktů přidávají. Má to jen jeden malinký háček: jak je kvalitní a kolik ho v tom produktu je.

K tomuto zamyšlení mě přivedl web adaptogeny.cz. Autorem webu je vystudovaný biolog a největší pozornost věnuje právě ženšenu. Obzvlášť mě zaujalo to, že je schopen uznat a připustit vlastní chybu nebo neznalost, což je pro mě předpokladem, že za tím, co tvrdí, si skutečně stojí.

Sehnala jsem si ženšen, šestiletý, byl dost drahý, v balení za 500 Kč bylo asi 25 plátků sušeného ženšenového kořene.  Doporučené použití je povařit kořen ve vodě do změknutí, pak vodu vypít a kořen sníst. Vařím to dvacet minut, dávám jeden plátek (to je asi 2 gramy) na jednoho člověka. Pak odstavím z ohně a z odvaru udělám obyčejný černý čaj. Naliju do skleniček, do každé přidám ten plátek a takhle to vypijeme a sníme. Ten čaj by šel i osladit, ale my ho máme rádi hořký.

Bohužel jsem si pro testování vybrala špatnou dobu – volné dny mezi vánocemi a silvestrem, kdy člověk vypadne ze svého obvyklého rytmu a navíc jsem byla nachlazená, takže bylo těžké porovnávat svůj fyzický stav s běžným každodenním provozem. Ale s ženšenem pokračujeme dál a cítím, že určitý efekt to má. Samozřejmě se z vás po vypití jednoho šálku nestane superman a pokud čekáte tak rychlé a výrazně povzbudivé účinky, jako třeba u kávy, budete zklamaní. Účinek ženšenu je povlovnější, zato trvalejší. 

Další možnost je naložit ženšen do vodky. I to jsem vyzkoušeli. Do litrové lahve vodky jsem nalámala pět plátků ženšenu a nechala stát při pokojové teplotě. Vodka se začala barvit do hněda, po několika dnech barvou připomínala čaj nebo rum. Bohužel jsem neochutnala, protože to byl dárek pro tatínka. Ten si ty účinky natolik pochvaloval, že jsem se rozhodla naložit si jednu lahev i pro sebe. Nejsem sice nějaký velký milovník vodky a jiných silných alkoholů, ale tohle chci vyzkoušet. S džusem to snad zvládnu vypít. Zajímá mě, jestli v alkoholu má ten ženšen silnější účinek, než ve vodě.

Žádné komentáře:

Okomentovat