neděle 20. ledna 2013

A koření


Navštívila jsem svoji kamarádku v jejím obchůdku s kořením a dalšími dobrotami. Kromě toho, že jsem si příjemně popovídali a popili dobrého vínka, které tam taky nabízí, jsem prozkoumala všechny regály a police, abych si něco koupila i domů. Rozhodně jsem měla z čeho vybírat. Nakonec jsem si vybrala několik druhů koření.

DÁTÁ ČAJ MASALA je indická směs koření do čaje, používá se tak, že se čaj s kořením nechá krátce povařit, pak se podává s mlékem a s cukrem nebo medem. Obsahuje kardamom, zázvor, skořici, hřebíček a pepř. Doporučuju ho dělat s indickým čajem ássam, který je silný a tak ho koření nepřebije. Mléko (případně smetana) se přidává proto, že čaj s kořením je dost ostrý a dráždivý. Má ale zahřívací účinky, takže je to ten pravý čaj do podzimních plískanic nebo zimních mrazů. Tento čaj připravují i v čajovnách pod názvem masala nebo yogi.

TANDOORI MASALA je indická směs hlavně k masu. Obsahuje mnoho druhů koření a používá se tak, že se směs koření vmíchá do bílého jogurtu, tím se maso namarinuje a pak se za občasného podlévání dusí nebo peče v troubě. Na konci už tam jogurt vůbec není patrný, ale zřejmě pomáhá tomu, aby bylo maso křehčí.

RATATOUILLE je směs koření původem s Francie, která se používá hlavně do zeleninových jídel, k bramborách a k těstovinám. Zatím jsem ho nevyzkoušela, ale kamarádka mi ho doporučila, že je velmi dobré. Ochutnala jsem ho samotné, je dobré, jen trochu ostré. Obsahuje – kromě soli – česnek, cibuli, bazalku, oregano, kmín, sladkou a pálivou papriku.

KOŘENÍ PATERA VŮNÍ pochází z Číny a Vietnamu, je určena na maso, i když obsahuje skořici a badyán, což je koření u nás obvykle spojované se sladkou kuchyní. Kromě toho je tam hřebíček, fenykl a sečuánský pepř. Zkusila jsem tuto směs použít při dušení kousků vepřového se žampióny a doma s tím byla velká spokojenost. Koření zbarvuje omáčku, takže byla o dost tmavší, než bez něj.

ÚSTŘICOVÁ OMÁČKA je ochucovací přípravek z Asie, těch ústřic tam není příliš velký obsah, ale chuťově je příjemná. Vyzkoušela jsem ji do zeleninové polévky a chutnalo mi to. Jen mladší syn z toho nebyl příliš nadšen, protože nemá rád ryby.

Žádné komentáře:

Okomentovat