středa 25. dubna 2012

Vyplatí se pěstování na balkóně?

Koupila jsem sazenice rajčat (9 Kč), paprik (15 Kč), plastové nádoby, misky, zeminu, bambusovou oporu. Jedna rostlina se vším všudy mě přišla odhadem na 70 Kč. Vyplatí se to vůbec?

Myslím, že ano. Jednak to šlo levněji, zemina a rovné klacky se dají přnést z přírody. Květináče a misky se používají opakovaně, vydrží několik let, takže se ta cena taky rozloží. Šlo by snížit i náklady na sazenice, kdybych si je vypěstovala sama, ale když jsem viděla ty krásné vzrostlé rostliny v zahradnictví, tak mi to připadá jako zbytečné. Tak pěkné bych je stejně asi neměla, nemám na ně příliš dobré podmínky. V bytě by byly nejspíš vytáhlé a skleník nevlastním.

Další otázka je, jakou úrodu můžu čekat. Rajčata v nádobě nejspíš nebudou mít tolik živin, kolik by měly na zahradě, zase jim ale nehrozí tolik zima, protože na balkóně jsou v závětří a je tam tepleji, než na volném záhoně. Loni jsem měla malé keříkové rajče, vyrostlo mi sedm malých žlutých rajčátek a bylo po úrodě. Proto jsem si letos koupila ty obyčejné zahradní. Na balkón se snadno vejdou, zas tak vysoká nejsou, navíc se rajčata zaštipují, takže je nechám vyrůst jen tak, jak budu chtít.

S bylinkami jsou ty počty trochu jiné. Nepěstuju je ze zemínek, ale koupím si rostlinky v supermarketu. Mívají je v oddělení zeleniny a jsou určené k přímé spotřebě. Když je přesadíte do větší nádoby, můžete je pěstovat třeba celé léto. A celé léto mít přísun čerstvých bylinek na vaření. Dají se i nasušit nebo zmrazit.  Přes zimu ale asi nevydrží. Ty bylinky bývají v nádobě dost nahusto, takže je možné je i rozdělit na dvě nebo tři části, takže se můžete podělit s kamarádkou nebo kolegyní.

Žádné komentáře:

Okomentovat