úterý 13. března 2012

Balkónová zahrádka

Tak mi na balkóně začala rašit pažitka. Zůstala tam v květináči od podzimu, spíš kvůli mojí nepořádnosti než že by to byl záměr. Během zimy jsem ji párkrát zalila a před pár dny jsem si všimla, že mezi tím starým uschlým se objevily zelené špičky. Už jsou přes deset centimetrů dlouhé. Mám z toho velkou radost. Příroda už se probouzí, zase nám začne zahrádka a letos toho chci i na balkóně vypěstovat víc než dřív. Sice máme zahrádku, ale je to skoro dva kilometry a běhat tam kvůli petrželi do polévky, to asi nebudeme, že. Navíc mi ty prázdné balkóny připadají jako nevyužitá příležitost. V době, kdy kvalita zeleniny v obchodech nen nic moc, by přece bylo fajn si něco vlastnoručně vypěstovat.
Nevím, nakolik se to vyplatí finančně, asi to nebude až takový zázrak.
Ale vypadalo by to krásně, kdyby balkóny přetékaly zelení a vodili bychom tam návštěvy, abych se jim pochlubili, jak se nám vyvedly papriky nebo kolik jahod se urodilo na převislém jahodníku.
Zvlášť bych to doporučila v rodinách s dětmi. Kdyby si mohly sami pěstovat a trhat hrášek nebo ředkvičky, určitě by pak měly k zelenině daleko lepší vztah. A to je vklad na celý život.
Balkón se zdá jako malá plocha a taky je. Pokud nezačnete uvažovat i o těch svislých stěnách. Ty mají plochu docela slušnou a navíc jsou příznivě natočené směrem ke slunci, takže by se tam těm rostlinám mohlo dařit dobře.
Letos jsem si dala takové jarní nebo předjarní předsevzetí, že toho na balkóně vypěstuju co nejvíc.
Osvědčily se mi bylinky. Můžou být ze semínek, ale stejně tak je možné koupit už vzrostlé bylinky v supermarketu, přesadit a přitom rozdělit trsy na víc částí. Takhle můžete vytvořit několik truhlíků s více druhy bylinek a podělit se třeba s kamarádkami. Mojí oblíbenou bylinkou je už ta zmíněná pažitka. Na vařené brambory, na chleba nebo do pomazánek je skvělá, občas ji chodím dokonce jen tak uždibovat. Pak uvažuju o majoránce. Česká kuchyně se bez majoránky prakticky neobejde, dá se taky dobře sušit a můžete mít vlastní majoránku celou zimu. Zelená petrželka, tu chci taky. Raději tu hladkou než tu kadeřavou. Kadeřavá petržel je hezčí, ale ta hladká má intenzivnější chuť. Bazalka, ta se hodí k rajčatům. Viděla jsem ji i sušenou, ale to už asi nemá to aroma. Čerstvá je lepší. Rozmarýn a tymián jsou tradiční české bylinky, ale málokdo je umí používat. Což je škoda, je to další zdravé obohacení naší kuchyně. Meduňka, to je spíš léčivka, čaj z ní má uklidňující účinky a doporučuje se třeba před spaním. Máta, ta je taky dobrá na čaj. Pak mě ještě napadá saturejka, ta léčí problémy s nadýmáním a doporučuje se k luštěninám a dalším potravinám, které nás „nafukují“. Nejoblíbenější bylinkou mého partnera je libeček, ten bych taky měla vyzkoušet. Hodí se prakticky všude, kde je žádoucí masová příchuť. Říkávalo se mu maggi chudých. Dávám ho do polévek, k zelenině, při vaření brambor. Máme ho sice i na zahrádce, ale to nevadí. Na zimu ho můžu usušit a část třeba i rozdat.
Rajčata. Existují speciální zakrslé balkónové odrůdy, ale ty moc nechci. Loni jsem jeden takový keřík měla, byl pořád malý, vyplodil několik drobných rajčátek a to bylo všechno. Přitom obyčejné rajče nemusí dorůstat do příliš velkých rozměrů. Na zahrádce je taky zaštipujeme, aby nebylo příliš vysoké nebo husté. Takže si takové pořídím i na balkón. Prý vyžaduje nádobu minimálně 30 hlubokou a 40 v průměru. To by neměl být problém. Rajčatům svědčí teplo (toho budou mít na našem jižním balkóně dost), ale nemají rády vlhko, proto se taky zalévají ke kořenům, ne na list. Na balkóně zapuštěném do domu a tedy se střechou by jim žádný déšť vadit neměl. Chci si koupit sazeničky různých odrůd. Chutnají mi i ta žlutá rajčata, která jsou v obchodech málokdy.
Papriky jsou teplomilné, dávají se spíš do skleníků, ale na našem jižním balkóně by se jim taky mohlo dařit dobře. Ty si taky koupím, nebudu je pěstovat ze semen.
Teď jsem si vzpomněla na to, že jsem někde viděla návod na pěstování brambor na balkóně. Asi to nebude nějaká bůhvíjaká úroda, ale zato by se tak daly získat brambory dost brzo. Na balkóně jsou chráněnnější před ranními mrazíky, takže se dají vypěstovat už v době, kdy jsou rané brambory v obchodech drahé.
Tohle všechno má ale ještě čas do dubna nebo do května. Zatím se musíme smířit, s nějakou odolnější zeleninou. A taky takovou, která nemá příliš hluboké kořeny. Třeba salát nebo ředkvičky, ty by dokonce mohly být pěstovány společně. Mojí oblíbenou zeleninou je špenát. Mám ho ráda zasyrova, dá se přidat do salátu nebo jako ozdoba k jídlu. Nebo taková slaná roláda se šunkou a špenátem, to bych si dala s chutí.
Určitě dám taky hrášek. Může se pnout po stěně a přemýšlím, jestli by mu vadilo kdyby visel dolu. Prostě mi místo nahoru rostl dolu. Čerstvý hrášek mám taky moc ráda. Prý ho mají v oblibě skoro všechny děti. Jen nevím, jestli je to kvůli chuti, nebo proto, že je baví vylupovat ty hezké zelené kuličky. Když jsem byla malá, měla ho na zahrádce moje babička a vzpomínám si, že jsme ho se sestrou opravdu milovaly.
V zahradnictvích se určitě objeví taky převislé jahody. Zkusila jsem je jen jednou a nepřežily u mě, ale to mohlo být klidně způsobeno tím, že jsem si je objednávala poštou a že jim to cestování od dodavatele neudělalo dobře. Taky bych mohla prostě jen vydlouhnout sazeničku měsíčních jahod na zahrádce. Máme jich tam dost, tak uvidím. Loni jsme naši plochu pro pěstování zahradních jahod dost rozšířili, takže letos doufám v docela velkou úrodu. Vedle toho se těch pár jahůdek z balkónu zdá jak nic.
Ještě je jedna věc, kterou bych ráda pěstovala a to jsou žampióny nebo jiné jedlé houby. Zkoušela jsem dát na zahrádku do pařezu hlívu ústřičnou, pár plodnic jsem sklidila, ale rozhodně méně, než jsem čekala. Nicméně hlíva je zřejmě v pařezu pořád, takže něco snad ještě vyroste.
Žampióny se dají koupit už naočkované v substrátu, ale viděla jsem je jen na internetu a nechce se mi je objednávat. Leda kdybych si toho objednala víc. Těch jedlých hub, které internetové obchody nabízejí, je víc, mohla bych vyzkoušet i nějakou novinku. Třeba šítake (sii-take), to je prý hotový zázrak pro naše zdraví. Kdyby ještě k tomu byla i dobrá, co víc by si člověk mohl přát?
No, plány mám velkorysé. Začnu tím, že koupím zeminu, prohlédnu svoje zásoby semínek a dám dohromady nějaké nádoby pro pěstování. Kupovat je nemusím, misky od masa nebo kelímky od jogurtu neudělají velkou parádu, ale za to jistě udělají dobrou službu.

Žádné komentáře:

Okomentovat