středa 6. června 2012

Žampióny na balkóně

V jednom zahradnictví jsem objevila kostku materiálu, určeného pro domácí pěstování žampiónů. Je to nějaká sláma či co, je to prorostlé podhoubím a zabalené v igelitu a prodávají k tomu ještě pytlík speciální zeminy. Igelit na horní straně kostky je třeba odstranit, vrchní vrstvu té prorostlé hmoty trochu rozhrabat a pokrýt zeminou. Pak se to udržuje vlhké, aby mohlo žampiónové podhoubí prorůst i do zeminy.

Žampióny máme doma rádi a v obchodě se prodávají docela draho, včera jsem je viděla za cenu více než 70 Kč za kg. Takže po chvíli váhání jsem se rozhodla tu kostku koupit. Docela jsem se pronesla, musí mít snad deset kilo. Nicméně už je umístěná u mě na balkóně, otevřená a zasypaná zeminou. Zapíchla jsem do ní dvě tyčky a navlékla přes ni velký igelitový pytel tak, jak to doporučují v návodu. Zeminu je potřeba udržovat vlhkou, k tomu využiju láhev s jemným rozstřikování, kterou už tu mám. Jsem zvědavá, jak rychle ta zemina proroste a kolik žampiónů se mi urodí. Prý plodí v pěti až sedmi vlnách. Aby se celá operace finančně vyplatila, muselo by jich být nejméně 2,5 kila. To se mi zdá docela reálné.

Odplozený substrát se prý velmi dobře hodí pro pěstování čekoholiv dalšího, prý se přímo do něj dají zasadit rajčata nebo jiné plodiny. To je už je teď docela pozdě, rajčata mám v nádobách, ale spíš mě napadlo, jestli by to dál plodilo, kdybych ho zahrabala někde na zahradě nebo na louce. Což chci taky vyzkoušet. Nebylo by špatné mít na zahradě vlastní houby.

A jak je využiju?

Samotné, jen tak osmahnuté na másle se hodí jako příloha k čemukoliv nebo třeba na špagety.

Můj partner miluje omáčku za těstoviny z nivy se žampióny.

Obalené v těstíčku a smažené – to je klasika.

Plněné a zapečené v troubě, navrch by se mohlo dát trochu sýra.

Žampiónová polévka.

Pečené brambory s cibulí, rajčaty a žampióny. Všechno se naskládá do pekáčku, okoření podle chuti. Já dávám ráda sladkou papriku a česnek. Trošku oleje, podlít vodou a nechat v troubě při 180 stupních, dokud brambory nezměknou. Pro skalní masožrouty se dají přidat i klobásy, ale spíš v menším množství.

Žampióny bych v případě opravdu velké úrody mohla i zamrazit nebo naložit. Viděla jsem i sušené. Nebo se ve směsi s ostatními houbami (když porostou) dají naložit do soli. Takové houby pak dávám třeba do vody při vaření těstovin, protože se sůl vyvaří a houby zůstanou v těch těstovinách.

Receptů na přípravu jídel ze žampiónů je určitě mnohem víc, ale zatím je ještě hledat nemusím. Zatím spíš budu sledovat, jak mi to prorůstá, zalévat a doufat, že z toho ty houby skutečně porostou.

Žádné komentáře:

Okomentovat