čtvrtek 27. prosince 2012

Vánoce jsou za námi, což je taková docela dobrá chvíle na to uvědomit si, jaké byly a jestli jsem mohla něco udělat jinak a lépe. Problém je v tom, že to, co vím teď – např. že salátu bylo hodně a lineckého málo – to už si za rok pamatovat nebudu. Proto jsem se rozhodla, že to napíšu někam, kde to za ten necelý rok před příštími vánocemi snadno najdu. Napíšu si to do kalendáře. Dostala jsem takový, který má vzadu pár stránek na poznámky, takže si tam ty svoje postřehy napíšu. S kalendářem pracuju každý den, není pravděpodobné, že bych ho někam založila a zapomněla na něj.

A co všechno si tam chci napsat? Neboli co bych chtěla příští rok udělat jinak?

Jídlo: kolik jsem čeho udělala a jestli to bylo málo nebo hodně.

Letos stejně jako loni jsme udělali o dost víc salátu, než kolik jsme byli schopni sníst. Takže první záznam je o tom, z kolika brambor ho máme udělat, aby to bylo tak nějak akorát.

Cukroví – je zvláštní, že recepty v kuchařkách i na mých vlastních poznámkách jsou pokaždé na různé množství. Takže dvojitá dávka pracen byla opravdu velké množství, dvojitá dávka lineckého byla málo a snědlo se velmi rychle. Rozhodla jsem se také, že si vánoční recepty shromáždím do jedné obálky, abych příště zase nemusela uvažovat, který recept na pracny jsem vlastně použila a kam jsem založila svůj oblíbený recept na perníčky. Pomůže mi to při předvánočním plánování toho, co je třeba nakoupit a napéct.

Další důležitý poznatek byl, že mám včas vyprázdnit mrazák. Mám jen poměrně malý v ledničce a kdybych tam chtěla dát něco z vánočních přebytků (např. polévku nebo přebytečné cukroví), už by se to nevešlo. Občas tam také dávám chleba, protože o vánocích je docela nevyzpytatelné, kolik ho rodina sní, a když jsme letos vyhazovali skoro celý pecen, protože zplesnivěl, bylo mi to hodně nepříjemné. Když si nadělám balíčky krájeného chleba do mrazáku, bude pořád k dispozici a nezkazí se.

Nákupní seznamy.

Každý rok si píšu seznamy a každý rok jsou podobné nebo stejné. A obvykle také ještě na štědrý den běžím dokoupit vánoční papír, brambůrky nebo nějakou zapomenutou surovinu do štědrovečerní večeře. Takže letos si ten seznam připravím už teď, protože mám v čerstvé paměti, co je potřeba.

Těch seznamů by asi mělo být víc. Původně jsem je chtěla rozčlenit podle toho, co je jídlo a co ostatní věci. Ale nejdůležitější hledisko je vlastně čas. Co se dá koupit s předstihem a co se musí kupovat na poslední chvíli. Takže mi z toho vychází asi tak tři seznamy. Měsíc i déle před vánoci se dají koupit opravdu trvanlivé suroviny, nakládaná zelenina, olej, brambůrky a džusy (pokud vám je rodina do vánoc nezlikviduje), ale také třeba balicí papíry a stužky. A samozřejmě suroviny na cukroví. Týden až dva před vánoci je čas na brambory, majonézu nebo tatarku, vajíčka. Na poslední chvíli je potřeba koupit čerstvé pečivo, mléko, sýry, salámy, pomazánky.

I když znám svoje tradiční recepty nazpaměť, stejně si ty seznamy připravím, protože je hloupé, když na štědrý den v poledne zjistím, že mi chybí majoránka do černého kuby nebo citrón na kapra. Zbyteščně to přispívá ke stresu, kterého je i bez toho kolem vánoc spousta.

Seznam úkolů. Sepsat si, co a kdy je potřeba udělat. Podobné seznamy se před vánocemi objevují v časopisech nebo na inernetu, mají jen jednu nevýhodu: nejsou přizpůsobené vašim podmínkám. Přípravte si proto svůj vlastní seznam. Zase bych ho členila podle času. Když se pak náhodou najde nějaký ten pomocník, máte alespoň přehled o tom, co je před vámi a s čím vám vaše rodina může pomoci. Muži a děti se obvykle dají zapojit do vánočních příprav, ale musí se jim říct, co mají dělat. Když budete jen (z jejich pohledu chaoticky) poletovat z místa na místo a stěžovat si na únavu, nevědí si s tím rady. Když řeknete, prosim tě, přines brambory, obal řízky, pověs mi záclony, je to daleko jednodušší. Ti naši máloočkové jsou sice úžasní, ale nejspíš nám neumí číst myšlenky, takže je lepší říct, co chceme. Není to zárukou, že to dostaneme, ale rozhodně máme větší šanci.

Nápady na dárky. Nejvíc nápadů na dárky mívám těsně po vánocích. Jenže během roku se mi z hlavy vykouří a další rok zase přemýšlím, co úžasného bych komu mohla nadělit. Takže si ty nápady napíšu raději včas, dokud jsou v hlavě. Ostatně, nejsou tu jenom vánoce, lidé mívají narozeniny a svátky, takže seznam možných dárků vůbec není zbytečná záležitost.

Napadá mě ještě jeden úkol, který jsem si dala: vyfotit fotku, kterou bych mohla příští rok použít jako PF. Nejspíš nějakou zimní náladovku, možná nějaký hezký záběr našeho města pod sněhem, nebo děti (vlastní), které si hrají na sněhu, rozbalují dárky, nebo třeba vlastnoručně vyrobená vánoční ozdoba. Něco osobního, něco ze sebe.

Žádné komentáře:

Okomentovat