pátek 30. listopadu 2012

Zahrádka na balkóně - vyhodnocení experimentu

Na jaře jsem se rozhodla, že proměním náš balkón v užitkovou zahrádku a vyzkouším si, co a jak se tam dá vypěstovat. Teď už je podzim a je na čase tento experiment vyhodnotit.


Balkón se otevírá na jih, takže je tam dost teplo, taky to vyžaduje hodně zalévání. Když jsem se rozhodovala, co budu pěstovat, neřídila jsem se ani tak tím, co jednotlivé druhy vyžadují, jako spíš vlastní chutí.

Rozhodně jsem chtěla mít rajčata. Ale ne ty malinkaté keříky, které se prodávají pod názvem balkónová rajčata. I když je na balkóně člověk limitován místem, stejně se tam to zahradní rajče v pohodě vejde. Jenom chce mít dost velkou nádobu. Obzvlášť mi chutnají takové ty malé žluté hruštičky, takže ty jsem také chtěla.

Celkově mi tam vyrostlo 47 rajčátek, některá docela malá, ale zato byla chuťově výborná. Asi to chtělo víc hnojit, přece jen v květináčích té výživy moc není.

Papriky, ty mám ráda, takže i ty jsem si pořídila. Měla jsem pálivé kozí rohy, feferonky – sama je sice moc nemusím, ale má je rád můj syn. A také tři keříky nepálivých, ale asi by potřebovaly větší květináč.

Úroda byla 17 pálivých paprik a kozích rohů a 12 paprik nepálivých. Myslím, že platí totéž, co o rajčatech – víc hnojit. I když nejsem zastáncem umělých hnojiv, nějakou výživu by to asi chtělo.

Okolo paprik a rajčat jsem napíchala zbytek sadbových cibulek. Prý chrání před plísněmi a co taky s nimi, když už jsme je na zahrádce vysázené měli. Vyrostlo mi šest malých cibulek. Jo a plíseň jsem neměla, i když jsem nepoužila žádný postřik. To ale nemusí být díky cibulkám, to může být i tím, že nejbližší zahrádka s rajčaty bude pár set metrů od našeho paneláku a na takovou vzdálenost se ty nemoce taky hůř šíří.
Bylinky jsem taky měla, ale využila jsem z nich nejvíc jen majoránku. Čertsvá majoránka je mnohem voňavější, než ta sušená, takže jsem ji používala dost často. Takže té chci mít příští rok víc rostlin. Rozmarýn, tymián nebo saturejka jsou bylinky, které používám jen výjimečně, ale zase krásně voní, takže bylinky asi budu mít znova.
V obchodě jsem viděla houbovou zahrádku – substrát pro pěstování žampiónů. Pro náš teplý balkón se moc nehodí, ale stejně jsem se nechala zlákat. Tak trochu jsem ignorovala návod k použití, který byl na obalu. Prostě jsem tu kostku země posadila do starého pekáče, aby mi voda netekla po celém balkóně, rozřízla igelit a začala vlhčit. Aby mi substrát nevysychal, tak jsem ho překryla volným igelitových „stanem“. Za týden začaly růst houby. Sklidili jsme 44 žampionů, některé byly docela velké. Chuťově se mi zdály lepší, než ty kupované. Zahrádka stála něco kolem 160 Kč, takže finančně to byla spíš ztráta. Možná, že kdybych se držela toho návodu, tak bych vypěstovala víc. Ale i tak to stálo za tu radost, kterou jsem z každé té houby měla. Odplozený substrát se pak dá použít jako velmi výživná zemina pro pokojové nebo balkonové rostliny.
Neúspěchem skončil pokus o pěstování hrášku a fazolí. Fazole se ani nepokusily vykvést a na hrášku se urodilo několik málo lusků.
Můj experiment s pěstováním na balkóně považuju za úspěšný. Sice jsem nedosáhla nějakých obrovských výnosů, ale vyzkoušela jsem si, že to jde a že mi to dělá radost.

Žádné komentáře:

Okomentovat