středa 10. října 2012

Vegetariánská zabijačka aneb dýně jako prase

Název tohoto textíku mě napadl, když jsem stála s dlouhým kuchyňským nožem nad obrovskou dýní, která nám vyrostla na zahrádce. A rozhodně jsme neměli v úmyslu udělat z ní hallowenskou dekoraci. Osudem naší dýně bylo skončit na talíři. Ale když jsem viděla ten obrovský plod, pochybovala jsem, jestli to vůbec jsme schopni sníst.

Ani jsme se nesnažili dýni někam přenášet, přímo na místě, kde vyrostla, jsme ji rozkrájeli na kusy. Bylo jich víc než na čtyři igelitky.

Dýni jsem nakrájela i se slupkou na dost velké kusy, poskládala na plech slupkou dolu a pekla cca hodinu v troubě, dokud dužina nezměkla. Pak jsem ji snadno oddělila od slupky a dýňový polotovar byl hotový. Co s tím dál?

Mým oblíbeným receptem je dýňová polévka. Jenže z tak velkého množství se nedá udělat jen samá polévka. Musela jsem vymyslet i něco dalšího. Kdysi se z dýně dělal falešný ananasový kompot. Ale to bylo v dobách předrevolučních, kdy obchody zely prázdnotou a ananasový kompot byl vzácností. Zavařovat samotnou dýni jsem nezkoušela. Nepřipadá mi, že by měla sama o sobě až tak úžasnou chuť. Ale ve směsi třeba s jablky by to mohlo být lepší. Jenže kdo se má loupat a strouhat s jablky? Vzpomněla jsem si, jak jsem kdesi četla recepty, kde vařili marmeládu zčásti z ovoce a zčásti z ovocného džusu. Připadalo mi to jako dobrý nápad a tak jsem nakoupila džusy: jablečný, ananasový a broskvový.

První dávka byla ve směsi s jablečným džusem. Chuťově dobré, ale konzistence se moc nepovedla, na marmeládu je to dost tekuté. Spíš to vypadalo jako ovocné pyré. Nakonec ale co je špatného na ovocné kaši? Můžu ji použít jako náplň do koláčů nebo nandat do misek s piškoty a bude z toho jednoduchý, rychlý a zdravý dezert. Takže místo marmelády jsem začala dělat pyré. Postup práce byl jednoduchý:

Měkkou dýňovou dužinu jsem rozmačkala (jde to i rozmixovat, pak je výsledný produkt hladší), přidala jsem džus a cukr podle chuti a krátce povařila. Pokud pyré nespotřebujete hned, tak už jen stačí naplnit do sklenic a sterilizovat, jako když děláte kompot.

S jablečným džusem to bylo dobré, stejně tak s broskvovým. Ananas mi připadal trochu málo výrazný a hruškový džus taky, ale tam to bylo tím, že jsem nepoužila 100% džus.

Hotové pyré jsem zčásti použila hned – navršila jsem to s piškoty do misek. Je to jednoduchý rychlý dezert, vhodný pro malé děti i pro dospělé. Pro ty starší by se piškoty mohly předem namočit v kávě nebo v rumu, ale i bez nich je to dobré. Dalo by se to kombinovat ještě i s jogurtem nebo s pudinkem. Další možnost je naplnit s tou hmotou koláče.

Co se nesní hned, to je třeba zakonzervovat. Něco málo se mi vešlo do mrazáku, zbytek jsem zavařila. Takže až se zima zeptá, co jsem dělala v létě (a na podzim), tak jí budu moci ukázat tu spoustu zavařených sklenic.

Příští rok budu ale pěstovat už jen dýni hokaido. Je chutnější, nemusí se loupat, ale hlavně: dorůstá jen do mnohem větší velikosti. Sice se už nebudu moci chlubit, že mi vyrostla třicetikilová dýně, ale zato její zpracování bude daleko snadnější.

Žádné komentáře:

Okomentovat